خانه | مقالات | مدیریت ادعا | گام‌های فرآیند مدیریت ادعا کدامند؟

گام‌های فرآیند مدیریت ادعا کدامند؟

مدیریت ادعا پروژه‌ها و قراردادها

مدیریت ادعا ازجمله مهم‌ترین مباحث و چالش‌های پروژه‌های بزرگ در دنیاست. پروژه‌ها و قراردادهای اجرایی معمولاً در حین اجرا و انجام عملیات، به دلایل مختلف و متعدد با ادعای یکی از طرفین قرارداد، نسبت به دیگری مواجه می‌شوند. این ادعا معمولاً درخواست کتبی بانضمام مدارک قراردادی است که در خصوص جبران مالی، زمانی یا تحقق سایر شرایط که ازنظر قراردادی، موجب اختلاف درخواست‌کننده و طرف قرارداد یا کارفرماست بروز و ظهور می‌یابد[۱].

مقاله مرتبط: تعریف ادعا

پیکره دانش مدیریت پروژه PMBOK، مدیریت ادعا را این‌گونه تعریف می‌کند:

«فرایندی که در جهت حذف یا جلوگیری از بروز ادعا تلاش می‌کند و در صورت وقوع، به ‌عکس‌العمل در مقابل آن می‌پردازد».

این عنوان شامل کلیه رویه‌هایی است که برای حذف یا جلوگیری از افزایش دعاوی و همچنین مدیریت آن‌ها در صورت رخداد، موردنیاز هست. مهم‌ترین اصل در مدیریت دعاوی، اشراف کامل بر متن قرارداد و عبارات و بندهای آن است. مستندسازی از دیگر اصول مدیریت دعاوی است که در کلیه روش‌های اجرایی آن، نقش کلیدی دارد. اگرچه تدوین یک قرارداد دقیق که همه جوانب را در نظر گرفته باشد کار سهل و آسانی نیست اما نزدیک شدن به آن می‌تواند زمینه بروز ادعاهای مختلف را کاهش دهد[۲].

مقاله مرتبط: خسارات تأخیر وارده به پیمانکار

تعریف محدوده پروژه به عنوان یک راهکار

تعریف دقیق محدوده پروژه، برنامه‌ریزی معقول و واقع‌گرای اتخاذشده مناسب در انجام پروژه می‌تواند برخی از راه‌های در دسترسی برای کاهش یا حذف ادعاهای احتمالی باشد. همچنین اعمال ضرب‌الاجلی‌های زمانی مناسب برای پاسخ به درخواست‌های طرفین، ایجاد شرایط شرکت هر چه بیشتر طرفین در منافع پروژه، ایجاد شورای بررسی اختلاف، از ابزارهای حذف دعاوی و یا تبدیل آن‌ها به تغییرات قرارداد هست[۳].

عضو کانال تلگرام مدیریت پروژه شوید 


چهار فرآیند مدیریت ادعا در PMBOK

بر اساس استاندارد مدیریت پروژه، مدیریت ادعا شامل چهار فرایند اصلی بوده که با توجه به ماهیت پروژه زمینه‌های آن شامل شناسایی موارد بروز ادعا، ارزیابی و تحلیل ادعا، جلوگیری از بروز ادعا و حل‌وفصل ادعا هست.

مقاله مرتبط: کلیم را از کجا شروع کنیم؟

اعمال مدیریت دعاوی در همه مراحل

مدیریت دعاوی بر هر یک از مراحل حیات پروژه قابل‌اعمال خواهد بود و هر چه این مدیریت در مراحل اولیه نتیجه‌بخش باشد از هزینه‌های احتمالی، بیشتر خواهد کاست. بر این اساس مدیریت دعاوی به حالات پیشگیرانه، حین عقد قرارداد و بعد از قرارداد و حین اجرا نیز تقسیم می‌گردد[۴].

یکی از ماده‌های مهم در شرایط عمومی پیمان ماده مربوط به حل اختلاف هست که باید به طرفین اطمینان بخشد که قرارداد به‌طور عادلانه اجرا می‌شود اما علاوه براین، اختلاف باید سریع و منصفانه حل شود تا فرصت موفقیت همه عواملی از بین نرود. تجربه نشان داده است که هرگاه سازش سریع‌تر حل شود مشکلات به مشکلات بزرگ‌تری تبدیل نمی‌شوند[۵].

هر عملی که هر یک از طرفین قرارداد در اجرای پروژه انجام می‌دهند، دارای آثار حقوقی است. از طرفی مهندسین و مدیران پروژه‌ها عموماً حقوقدان نیستند و بنابراین نمی‌توانند نقش وکلای حقوقی را ایفاء نمایند اما به‌واسطه درگیری آن‌ها با پروژه‌های عمرانی، باید درکی فراگیر از روابط عملی و اصولی حقوقی زیربنایی در پروژه‌های عمرانی داشته باشند و نیز در کنار آن مبادرت به استفاده به‌موقع و مؤثر از مشاوران حقوقی کارا نمایند. در طی ادعا و حل مدعا علیرغم وجود اختلاف، به نفع طرف‌های قرارداد است که قسمت‌های دیگر پروژه، حتی بدون مصالحه ادامه یافته و تکمیل شود و عوامل دخیل ذی‌ربط نباید امکان بدهند که اختلاف‌ها پیشرفت کار را مختل کند[۶].

بدیهی است که طولانی شدن زمان رسیدگی به ادعا و اتخاذ تصمیم مناسب در خصوص آن به منفعت هیچ‌یک از طرفین نخواهد بود[۷].

مقاله مرتبط: اولین همایش تخصصی مدیریت دعاوی پروژه

 گام‌های فرآیند مدیریت دعاوی

فرایند شروع و شکل‌گیری دعاوی تا مرحله طرح دعاوی در پنج مرحله به شرح زیر تقسیم می‌شود:

۱- مرحله اول: بررسی مدارک و شناخت

  •  بررسی قرارداد، الحاقیه ها، صورت‌جلسات و جمع‌آوری نکات مربوط به توجیه تاخیرات و طرح اضافه‌کاری‌ها و ادعاها،
  •  بررسی گزارش‌های روزانه، هفتگی و ماهانه کارگاه و جمع‌آوری نکات در رابطه با مضمون هر یک، جهت طرح ادعاها.
  • برگزاری جلسات با مدیر و مسئولین کلیدی پروژه و ارائه راهکارهای لازم.
  •  بررسی نامه‌های ارسالی به کارفرما و دریافتی از کارفرما.
  •  بررسی برنامه زمان‌بندی اصلی و اولیه پروژه با برنامه واقعی پروژه و ارائه راهکارهای مناسب با رویکرد طرح ادعاها.
  •  ایجاد ادعا در صورت وجود مغایرت بین برنامه اصلی با برنامه واقعی پروژه.
  • بررسی صورت‌وضعیت‌های ارسالی به کارفرما و سوابق تائید و زمان پرداخت آن‌ها جهت طرح ادعا

۲- مرحله دوم: تدوین اضافه‌کاری‌ها، تاخیرات و ادعاها

  •  برآورد احجام اضافه‌کاری‌ها جهت ارسال به کارفرما.
  •  محاسبه تأثیر اضافه‌کاری‌ها بر زمان و هزینه کل پروژه.
  • دسته‌بندی عوامل ادعا

مقاله مرتبط: تعهدات پیمانکار در شرایط عمومی پیمان و فیدیک قرمز

۳-مرحله سوم: جمع‌آوری موارد اضافه‌کاری‌ها و ادعاها

  • جمع‌آوری مستندات مربوط به ادعاها در حین اجرای پروژه.
  • برآورد مالی اضافه‌کاری‌ها جهت ارسال به کارفرما.
  •  ارسال نامه‌های مربوط به اضافه‌کاری‌ها و ادعاها به کارفرما.
  •  ارسال نامه‌های مربوط به تاخیرات به کارفرما.

۴- مرحله چهارم: تدوین و توجیه گزارش تاخیرات

  • تهیه گزارش توجیه تاخیرات پروژه بر مبنای منابعی همچون قرارداد، بخشنامه‌های سازمان مدیریت و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، شرایط عمومی پیمان، نامه‌های ارسالی پیمانکار و نامه‌های دریافتی پیمانکار.
  • تهیه گزارش توجیه تاخیرات پروژه بر مبنای تاریخ ابلاغ و اصلاحیه‌های نقشه‌ها توسط مشاور، تاریخ شروع و صورت‌جلسات ایجاد معارضات و توقف کار و تاریخ رفع معارضات.
  • تهیه گزارش توجیه تاخیرات پروژه بر مبنای تغییرات ایجادشده در احجام کار مطابق با دستور کارهای صادره و کارهای جدید ابلاغی.
  • تهیه گزارش توجیه تاخیرات پروژه بر مبنای گزارش روزانه شرایط جوی و مشکلات مستمر کارگاه.
  • تهیه گزارش توجیه تاخیرات پروژه بر مبنای تاریخ ضمانت‌نامه‌های پیمانکار جهت دریافت پیش‌پرداخت، تاریخ نامه‌های پیمانکار به مشاور در خصوصی صورت‌وضعیت‌ها، تعدیل‌ها، تاریخ صدور چک از سوی کارفرما در وجه پیمانکار مربوط به پیش‌پرداخت‌ها، صورت‌وضعیت‌ها تعدیل‌ها۔
  • تهیه گزارش توجیه تاخیرات پروژه بر مبنای برنامه‌های زمان‌بندی تائید شده و موارد مرتبط با تاخیرات ایجادشده.
  • ارسال نامه‌ها و موارد توجیه تاخیرات برای کارفرما.
  • شرکت در جلسات کارفرما جهت دفاع از موارد ارسال‌شده و ادعاهای مطرح‌شده.

مقاله مرتبط:بررسی مقایسه ای شرایط عمومی پیمان بین المللی فیدیک و شرایط عمومی پیمان ایران

۵- مرحله پنجم: طرح ادعاهای مالی

  1.  تدوین ادعا به واحد هزینه، با توجه به هزینه ایجادشده توسط موردادعا، هزینه تأخیر زمانی ایجادشده توسط فعالیت موردادعا و هزینه تأخیر زمانی کلی ایجادشده در طولی پروژه به‌واسطه موضوع ادعا. برگزاری جلسه جهت همسان‌سازی نحوه محاسبات مالی با کارفرما.
  2. اعمال نظرات کارفرما بر روی موارد مالی،
  3.  ارسال پرونده ادعا همراه با مستندات کافی به دفتر حقوقی پروژه.
  4.  بررسی مسئله‌های ایجادشده در جلسه حل اختلاف با حضور طرفین،
  5. در صورت توافق طرفین قرارداد در خصوص موارد ادعا، تبدیل آن به تغییرات و اضافه نمودن الحاقیه به قرارداد.
  6. در صورت عدم توافق طرفین قرارداد در خصوص موارد ادعا، تبدیل آن به دعاوی و شروع فرایند مدیریت دعاوی.
  7. تهیه نامه‌های موردنیاز جهت طرح دعاوی.

مقاله مرتبط: خسارات تأخیر وارده به پیمانکار

[۱] شاکری، غیاثوند، صاحب زمانی، ۱۳۹۲

[۲] شاکری، موسی خانی، ۱۳۹۱

[۳] همان

[۴] شاکری و قربانی، ۱۳۸۴

[۵] کریمی، ۱۳۸۲

[۶] شاکری و قربانی ۱۳۸۴

[۷] ابراهیمی، فراهانی، شیخ، ۱۳۸۹

فسپا – مشاوره، آموزش و پیاده سازی مدیریت پروژه

دانلود مقاله گام‌های فرآیند مدیریت ادعا pdf

دانلود مقاله گام‌های فرآیند مدیریت ادعا کدامند؟

فرمت pdf

حجم : ۵۴۹KB

دانلود فایل PDF گام های فرآیند ادعا

نویسنده:

امیر مطلق

کارشناس ارشد مدیریت پروژه و ساخت

درباره‌ی امیر مطلق

فارغ‌التحصیل دبیرستان انرژی اتمی و کارشناسی معماری دانشگاه هنر تهران، کارشناس ارشد مدیریت پروژه‌و ساخت شهید بهشتی، سعی کردم یا کاری رو شروع نکنم یا اگه شروع کردم به بهترین نحو انجامش بدم. فسپا بهونه ای خوبیه که کنار دوستام بتونم چیزهایی رو که یاد گرفتم و یاد میگیرم با بقیه به اشتراک بگذارم و ایمان دارم که جز بهترینها که هستیم، یه روز هم بقیه این موضوع رو آشکارا بیان خواهند کرد.

حتما ببینید

ماهیت حقوقی تضمین حسن انجام چیست؟

 ماهیت حقوقی وجوه حسن انجام کار، امانت است.(فسپا) در ادامه گفتگو با استاد اعظم ابراهیم …

This site is protected by wp-copyrightpro.com