خانه | مقالات | مدیریت پروژه | مدیریت پروژه چیست؟

مدیریت پروژه چیست؟

پروژه چیست

تعریف مدیریت پروژه 

مدیریت پروژه، به‌کارگیری دانش، مهارت‌ها، ابزارها و تکنیک‌های مربوط به فعالیت‌های پروژه به منظور برآورده کردن نیازمندی‌های پروژه است. مدیریت پروژه از طریق به کارگیری مناسب و یکپارچه‌سازی ۴۷ فرآیند مدیریت پروژه که به صورت منطقی در ۵ گروه فرآیندی دسته‌بندی شده‌اند، انجام می‌شود. این ۵ گروه فرآیندی عبارتند از :

  • آغازین
  • برنامه‌ریزی
  • اجرا
  • پایش و کنترل
  • اختتتام

مقاله مرتبط :‌ فقط مدیران پروژه جوان بخوانند!!!

مدیریت یک پروژه به طور معمول شامل موارد زیر می‌باشد:

  • شناسایی نیازمندی‌ها
  • توجه به نیازها، نگرانی‌ها و انتظارات ذی‌نفعان، زمانی که پروژه برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.
  • ایجاد، حفظ و اجرای ارتباطات میان ذی‌نفعانی که ماهیتاً فعال، مؤثر و دارای تعامل می‌باشند.
  • مدیریت ذی‌نفعان در راستای برآورده‌سازی الزامات پروژه و ایجاد اقلام تحویل شدنی پروژه
  • برقراری توازن میان محدودیت‌های پروژه، مشتمل بر محدودیت‌های زیر :

  • محدوده
  • کیفیت
  • زمانبندی
  • بودجه
  • منابع
  • ریسک

منبع PMBOK

عضو کانال تلگرام مدیریت پروژه شوید 


ویژگی‌ها و شرایط خاص هر پروژه می‌تواند بر محدودیت‌ها اثر گذار بوده و تیم مدیریت پروژه نیازمند توجه به این موضوع می‌باشد. رابطه بین این عوامل به شکلی است که اگر یک عامل تغییر کند، حداقل یک عامل دیگر نیز تغییر می‌کند. مثلا اگر در پروژه‌ای متابع ما کاهش یابند،  در همین راستا ریسک پروژه افزایش می‌یابد و زمان نیز ممکن است افزایش پیدا کند.

 محدودیت‌ها در بخش‌های مختلف پروژه‌ها وجود دارند، که توجه ویژه به آن‌ها توسط تیم پروژه امری ضروری است. یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر پروژه ایجاد توازن میان محدودیت‌هاست به طوری حداکثر نسبی ذی‌نفعان رضایت داشته‌ باشند.  مثلا در یک پروژه ساختمانی ما محدودیت هزینه‌ای داریم. اگر X واحد پول داریم، باید بدانیم آن را چگونه بین تاسیسات و معماری داخلی لوکس ساختمان تقسیم کنیم. این تصمیم ما بستگی به خواست کاربران، آب و هوای منطقه، فرهنگ جامعه و … دارد.

مقاله مرتبط :‌ سنجش مزایای مدیریت پروژه

به علت وجود پتانسیل تغییرات، توسعه برنامه مدیریت پروژه یک فعالیت پویا بوده و در چرخه حیات پروژه، دائما بهبود می‌یابد. بهبود مداوم، تشریح جزئیات یک برنامه، اطلاعات و تخمین‌های دقیق‌تر در ارتباط می‌باشد. بهبود مداوم به تیم پروژه اجازه می‌دهد تا تعریف کار و مدیریت آن را تا سطح بیشتری از جزئیات همگام با تکامل پروژه به انجام برسد. یک مثال ساده در این مورد برنامه زمان‌بندی پروژه می‌باشد که بارها در طول پروژه بهنگام و به روز می‌شود. دلیل این تغییرات محیط بسیار پویای پروژه می‌باشد، که پیوسته در حال تغییر می‌باشد.

درباره‌ی مسعود باقری

* مربی چابکی، اسکرام‌مستر و مدرس در حوزه اسکرام ** فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت پروژه دانشگاه شهید بهشتی *** خوشحال میشم تو حوزه چابکی (Agile) و اسکرام از بتونیم باهم گپ بزنیم و بتونم کمکتون کنم. masoud.bagheri79@gmail.com

حتما ببینید

تیم فسپا

مدیریت پروژه چابک چیست؟

مدیریت پروژه چابک واژ ه چابک در فرهنگ لغت، به معنای حرکت سریع، چالاک، فعال …

This site is protected by wp-copyrightpro.com